شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

علی شاکری: تعویق یک هفته‌ای انتخابات فدراسیون بسکتبال فرصتی بود تا محمود مشحون، رئیس فدراسیون بسکتبال را به گفت‌وگویی چالشی دعوت کنیم

و او نیز با روی خوش و بدون آنکه از قبل با او هماهنگ کرده باشیم این دعوت را پذیرفت و خیلی صریح و بی‌پرده پاسخگوی سؤالات ما در مورد بسیاری از ابهامات و سؤالات روز بسکتبال شد؛ مردی که به جز 7سال (دوره حضور هاشمی‌طبا در سازمان تربیت‌بدنی) فاصله گرفتن اجباری از ورزش به‌دلیل مشکلاتی که خودش نمی‌خواهد آن را بازگو کند، نزدیک به24سال امور 2 رشته هندبال و بسکتبال را برعهده داشته است.

البته سابقه حضور مشحون در ورزش بیش ازنیم قرن است و او قبل از ریاست دو فدراسیون هندبال و بسکتبال چه به‌عنوان بازیکن تیم ملی و باشگاهی مدت‌ها مسئول تربیت بدنی آموزشگاه‌ها و نخستین دبیر فدراسیون هندبال هم بوده است.

مشحون درباره ثبت‌نام دوباره‌اش برای ریاست فدراسیون بسکتبال و اینکه گفته بود درصورت شرکت مدیری توانمند و خلاق کنار خواهد کشید گفت: «چون فردی را در قامت رئیس اداره بسکتبال ندیدم، با کسب اجازه از سعیدلو ثبت‌نام کردم.» وی همچنین در جواب انتقادات منتقدین خود درباره اینکه «برخلاف آنچه می‌گوید همه کارها را در بسکتبال به شکل گروهی پیش می‌برد، بیشتر تصمیماتش فردی است» تأکید می‌کند: «اینها شایعات چند دشمن شناخته شده بسکتبال است که تعدادشان از 4 نفر هم تجاوز نمی‌کند و آنها دلشان به حال بسکتبال نمی‌سوزد و بیشتر به ‌دنبال اغراض شخصی‌اند.» ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • چرا انتخابات یک هفته به تعویق افتاد؟

به دستور سجادی و به‌دلیل تلاقی با چند مجمع انتخاباتی دیگر قرار شد انتخابات بسکتبال روز 21تیر برگزارشود.

  • چه انگیزه‌ای شما را وادارکرد که همچنان می‌خواهید با بسکتبال همراه باشید؟

از قبل هم گفته بودم اگر فرد شایسته و مورد اعتمادی برای اداره بسکتبال پیداشود کنار خواهم کشید ولی چون چنین اتفاقی نیفتاد، پس از مشورت و اجازه سعیدلو ماندم تا کارهای باقیمانده را به اتمام برسانم. باورکنید اگر کسی پیدا می‌شد که شایستگی و اهلیت لازم را داشت 30 ثانیه هم معطل نمی‌کردم و جایم را به او می‌دادم.

  • آیا کارهای زمین مانده‌ای هست که شما می‌خواهید با تداوم مدیریت خود، آنها را به پایان ببرید؟

دو کار خیلی مهم مانده که امیدوارم از عهده این دو کار برآیم؛ اول وصل کردن بسکتبال به آموزش‌وپرورش که ریشه ورزش در آنجاست وبا همه تلاشی که در سال‌های اخیر به خرج دادیم، هیچ تمایلی از سوی طرف مقابل ندیدیم و به تازگی توانستیم باب مذاکره با آنان را بازکنیم. دیگری ساخت یک سالن مدرن 6‌هزار نفری در مرکز شهر تهران که آنوقت فکر می‌کنم به همه آرزوهایم در بسکتبال رسیده‌ام.

  • وصل شدن به آموزش‌وپرورش اینقدر مهم است؟

همین طور است، به اعتقاد من 80‌درصد مشکلات ورزش ما با ورود آموزش و پرورش و ایفای نقش واقعی از سوی این نهاد حل خواهدشد. اگر برگردیم به گذشته می‌بینیم که 90‌درصد قهرمانان ملی ما از دل ورزش آموزشگاه‌ها می‌آمدند.

  • این واقعیت را قبول دارید که مدارس کنونی به نسبت گذشته فضای محدود تری دارند؟

قبول دارم ولی قبول کنید از همین امکانات محدودی که مدارس دارند به‌خوبی استفاده نمی‌شود. 

  • بحث احداث سالن جدید در محل سالن قدیمی حجاب به کجا کشیده شد؟

بحث سالن دیگر یک بحث قدیمی و غم‌انگیز شده است، همواره روسای سازمان تربیت بدنی دستور احداث سالن را صادر می‌کنند اما زیرمجموعه آنان زیر بار نمی‌روند و با بهانه‌های مختلف امروز و فردا می‌کنند.

  • شما چه مکان‌هایی را در حال حاضر در تهران برای ساخت سالن بسکتبال مناسب می‌دانید؟

از دید ما پارکینگ متعلق به ورزشگاه شهید کشوری در کنار اتوبان حقانی و زمین جنب زمین هندبال شرایط لازم را برای احداث سالن دارند.

  • یکی از اتهاماتی که منتقدین به شما دارند این است‌که همواره در دعوای سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک؛ بیشتر به سمت رئیس سازمان متمایل می‌شوید تا رئیس کمیته، المپیک؛ درحالی‌که شما قاعدتا عضو کمیته اجرایی کمیته ملی المپیک هستید!

من جز دوره هاشمی‌طبا در سازمان تربیت بدنی با همه روسای سازمان همیشه روابط حسنه‌ای داشته و دارم و نگاهم نیز در همه این سال‌ها همیشه ورزشی بود تا سیاسی. ضمن آنکه طبیعی است که از رئیس سازمان تربیت‌بدنی به‌عنوان رئیس مستقیم تبعیت و حمایت می‌کردم.

  • خیلی‌ها شما را متهم می‌کنند که برخلاف آنکه می‌گویید کارها در بسکتبال گروهی پیش می‌رود، این چنین نیست و پشت همه تصمیم‌ها نظر شخصی شما مهم‌تر از هر تصمیم دیگری است.

این شایعات را 4 دشمن شناخته شده بسکتبال رواج می‌دهند که دلسوز این رشته نیستند و قبلا هم امتحان خود را پس داده‌اند. آنها فقط به‌دنبال امیال و اغراض شخصی خود هستند تا بسکتبال. آقایانی که الان ژست منتقد به‌خود گرفته‌اند حاضر نیستند حتی یک روز مجانی برای بسکتبال کار کنند، همانطور که تاکنون نکرده‌اند و اگر که لازم شود دست آنها را برای مردم رو خواهم کرد. به‌طور طبیعی هر مدیری با افرادی کار می‌کند که با او هماهنگ و یکدل و یک جهت باشند. آنهایی که با من کار می‌کنند از مدیران باشگا‌ه‌ها گرفته تا اعضای هیأت رئیسه بهتر از هرکسی می‌دانند که من تا چه حد پایبند تصمیمات جمعی هستم. البته در بعضی از کارها بهتر است خودم تصمیم بگیرم وگرنه اگر کارها را به دست 6‌نفر بسپارم مثل ماجرای اخیر نرفتن تیم ملی به صربستان می‌شود که دادن مسئولیت به چند نفر موجب شد تاسفر تیم به راحتی لغو شود.

  • چرا شما با وجود 2بار قهرمانی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا قول قهرمانی و مدال طلا را در بازی‌های آسیایی به مسئولان کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی ندادید؟

برای آنکه در یک دهم ثانیه‌ سرنوشت یک بازی عوض می‌شود به همین دلیل قول کسب مدال را نداده‌ایم. ما سعی خودمان را می‌کنیم که موفق شویم و سازمان تربیت بدنی هم اعلام کرد همه نیازهای مادی و تدارکاتی بسکتبال را برآورده می‌کند.

  • هدف‌گذاری شما برای جام جهانی استانبول چیست؛ کسب تجربه یا برنامه‌ریزی برای صعود به مرحله دوم؟

همانند بازی‌های المپیک بهترین بازی‌های خود را انجام می‌دهیم. حضوری پر قدرت در صحنه خواهیم داشت و کاری می‌کنیم که همه تیم‌های بزرگ حاضر در گروه ما با نفرات اصلی خود به میدان بیایند. مطمئن باشید زنگ تفریح حریفان نخواهیم شد.

کد خبر 110801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز